Filem : Slumdog the Best!!


Sana sini orang memperkatakan tentang kehebatan filemSlumdog Millionaire.Mungkin sebelum Academy Awards yang lepas,filem ini kurang menjadi sebutan..tapi kini siapa yang belum menonton filem Slumdog Millionaire memang rugi besar.PussyCat Dolls pun menyanyikan semula lagu Jai Ho dalam versi remix.

Apa yang aku suka tentang filem SLUMDOG MILLIONAIRE :-

1. Idea yang diketengahkan tidak klise.Sebuah cerita yang segar yang menggunakan siri tv popular Who Wants to be a Millionaire sebagai platform cerita.

2. Pelakon kanak-kanak yang sangat-sangat berbakat.

3. Tidak perlu menonjolkan pelakon-pelakon popular namun berjaya menghasilkan sebuah cerita yang bagus dan meninggalkan kesan yang mendalam dan lekat di ingatan.

4. Sinematografi filem yang indah.Tidak perlu menggunakan latar bangunan atau pejabat-pejabat korporat ataupun rumah-rumah mewah untuk menghasilkan sinematografi yang bagus.Lihat saja filem Yasmin Ahmad.

5. Skor muzik yang indah juga..tapi oleh kerana cerita yang bagus,mendengarkan lagu tema Who Wants to be a Millionaire pun boleh jadi sangat 'touching'.

6. Paparan realiti masyarakat.Sebuah cerita cinta agung yang diangkat dari kalangan golongan bawahan di Mumbai.Rasanya kita semua sudah muak disajikan dengan cerita cinta berlatarkan kota metropolitan.Sekali lagi,lihat filem Yasmin Ahmad.Fresh,realistik seperti Sepet,Gubra dan Mukhsin.Sweet juga kisah cintanya..kan?

Aku sangat suka pelakon kanak-kanak yang membawakan watak Jamal sewaktu kecil.Sangat comel!!





Cinta hati Jamal,Latika...


P/S:- Athos,Portos...?

3 comments:

  1. aku suke pic no 2 tuh...even tgh meneran berak, Jamal still cute...hahaha...aku baru half way tgk cite nih...cite dw xde subtitle...jenuh gak pasang speaker kuat2...xpaham siot English dorg...banyak sangat tajwidnya...setakat ni aku rasa, cite dia ok...lain drpd yg lain...

     
  2. haah.aku paling suka Jamal time kecik niela.bila da part dierang remaja tu aku da sedih tak dapat tengok Jamal lagi.

    yup!idea cerita nie fresh.tak cilok mana2.adaptasi dari novel Q&A karya Vikas Swarup tu.first time aku layan citer hindustan nie.:-)

     
  3. Aramis!